Saldon on suomalainen rahoituspalvelu, joka tarjoaa netin välityksellä vakuudetonta lainaa sekä henkilö- että yritysasiakkaille. Lainatuotteista tavallisin on Saldo Laina, jota voi hakea kertaluontoisesti 1000 – 10 000 euroa pieneen tai suurempaan arjen tarpeeseen. Tässä arvostelussa tutustumme tarkemmin henkilöasiakkaille tarjottavien lainatuotteiden korkoihin, käyttökokemukseen sekä asiakaspalvelun tasoon – samalla Saldo-kokemuksia analysoiden.
Saldo produkter
Lainamäärä | 100 – 10 000 € |
Laina-aika | 12 – 84 kuukautta |
Tod. vuosikorko | 10.6 – 28.3 % |
Siirtoaika | Tänään 15:26 |
- 100 – 10 000€ kulutusluotto
- Laina-aika 1 – 7 vuotta
- Nopea haku 3 minuutissa
Saldo
Saldo on vuonna 2006 perustetun Saldo Finance Oyj:n ylläpitämä lainasivusto. Toimintaa yrityksellä on jo kolmessa eri Euroopan maassa, joissa se keskittyy tarjoamaan vakuudettomia lainoja niin yksityis- kuin yrityisasiakkaille. Näiden lainojen haku tapahtuu suoraan Saldon nettisivuilla.
Lainapalvelun tarjonnan muodostaa neljä lainatuotetta: Yrityslaina, Saldo Limiitti, Saldo Laina sekä Autolaina. Näistä suosituin on sähköisen luottokortin tavoin toimiva Limiitti, jota nostaa voi 300 – 2000 euroa kerrallaan aina rahantarpeen ilmetessä. Kun lainaa ei käytä ja sen velkasaldo on 0 euroa, ei sopimuksesta aiheudu kuluja. Limiitti sopii näin hyvin arjen turvaverkoksi, jota voi pitää voimassa ihan vain varmuuden vuoksi.
Saldo Laina puolestaan on kertaluotto, jota voi saada 1000 – 10 000 euron edestä. Keskisuurena lainana se ei sovi aivan yhtä hyvin pieneen tarpeeseen, mutta ylijäävän lainan osan voi halutessaan käyttää suuremman takaisinmaksun tekoon ilman erillistä ilmoitusta. Myös Auto- ja Yrityslaina toteutetaan kertaluontoisesti, mutta niitä haetaan sivuilla erikseen.
Tämän Saldo-arvostelun kirjoittamishetkellä lainasivuston saama keskiarvio on Googlessa 3,6/5 tähteä ja puolueettomalla Trustpilot-sivustolla 4,5/5 tähteä. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat näyttäisivät olevan palvelun nopeuteen sekä muutosten teon helppouteen sivuston omassa MySaldo-palvelussa.
Arvioiden yhteenveto
Saldon erityisiä vahvuuksia ovat asiakaspalvelu sekä käsittelynopeus. Tukeen yhteyden saa kaikkina viikonpäivinä chatissä, puhelimitse sekä sähköpostilla, joiden kautta apua saa nopeimmillaan alle minuutissa. Hakemuksen täytön jälkeen lainapäätöksen saa välittömästi sivuston oman, automatisoidun scoring-järjestelmän ansiosta. Lisäetuihin puolestaan kuuluvat erilaiset pienestä maksusta saatavat toiminnot, kuten maksuvapaat kuukaudet, kuukausierän alennukset sekä eräpäivän siirrot. Parantamisen varaa olisi sivuston asettelussa, jonka moni kokee hankalalukuiseksi. Saldo-arvostelun heikoin osa-alue taas on hinta, sillä tarjotut lainat edustavat todellisilta vuosikoroiltaan rahoitusalan keski- ja ylätasoa.
Asiakaspalvelu
Poikkeuksellisen pitkät aukioloajat, jolloin tukea voi saada chatissä, puhelimitse sekä sähköpostilla. Chatissä vastauksen saa yleensä alle minuutissa, puhelimessa muutamassa minuutissa ja sähköpostilla parissa tunnissa. Puheluista veloitetaan liittymähinnan ohella 2 euron minuuttihinta, mutta tämä ei koske jonotusta. Palvelun saanti ei riipu asiakastuesta, vaan useimmat asiat hoituvat omatoimisesti MySaldoon kirjautumalla.
Hinta
Tarjottujen lainojen sivukulut ovat pieniä, mutta todelliset vuosikorot muihin alan toimijoihin verrattuna korkeita. Asiakkaille tarjotut kuukausierät lisäksi poikkeuksellisen pieniä, mikä pidentää luoton kokonaiskuluja usein huomaamattomasti. Hinnastot listataan avoimesti Saldon nettisivuilla erilaisia sivukuluja myöten. Joustavuutensa ansiosta lainasta voi tehdä edullisemman esimerkiksi maksamalla sovittua suurempia eriä MySaldossa.
Käyttäjäkokemus
Nykyaikaiset nettisivut, joiden asettelu tuntuu aluksi monelle hankalalta erityisesti yläpalkin puuttumisen vuoksi. Kunkin lainatyypin välilehdeltä löytyy kattavaa tietoa ominaisuuksiin ja hinnoitteluun liittyen, ja ensiarvion kuukausierästä saa hakuun käytettävässä lainalaskurissa. Sivusto mukautuu mobiilikäyttöön moitteettomasti. Lainan haun jälkeen asiakkaan käytettävissä on MySaldo-palvelu, jossa hän voi hallinnoida ja tarkastella lainaa koskevia asioita itsenäisesti.
Käsittelyaika
Käyttää omaa, automatisoitua prosessointijärjestelmäänsä, jonka ansiosta lainapäätöksen saa aina heti hakemuksen lähetettyään. Lainasopimuksen allekirjoituksen jälkeen rahat saa tilille 1-2 arkipäivän sisällä. Limiittiasiakkaiden käytettävissä Pikasiirto-toiminto, jolla rahat siirtyvät aina tilille reaaliajassa. Erilaisten ongelmien käsittelyä jouduttaa huomattavasti tasokas asiakaspalvelu sekä omatoimisen hallinnoinnin mahdollistava MySaldo-palvelu.
Lisäedut
Merkittävää joustoa lukuisista edullisista lisäpalveluista, joita tarjotaan etenkin limiittiasiakkaille. Toimintojen käyttöönotto sekä lainan muu hallinnointi mahdollista kaikille laina-asiakkaille MySaldossa. Sekä Saldo Laina että Limiitti vakuutettavissa muutaman euron kuukausihintaan Saldo Turvalla. Ei suoranaisia asiakasbonuksia tai ilmaista korotonta maksuaikaa, mutta lainat ovat joustavuudeltaan silti markkinoiden parhaimmistoa.
Saldo laina
Saldo
Lainamäärä | 100 – 10 000 € |
Laina-aika | 12 – 84 kuukautta |
Korko | 6.9 – 19.9 % |
Tod. vuosikorko | 10.6 – 28.3 % |
Ikä | 18 vuotta |
Hyödyt
- MySaldo-palvelu, jolla lainan hallinnointi mahdollista itsenäisesti
- Tasokas ja poikkeuksellisen nopea asiakaspalvelu -> chatissä vastaus minuutissa
- Sivuilla tarkat hinnastot kullekin lainatyypille
Haitat
- Kertaluontoisen Saldo Lainan alin saatava summa 1000 euroa
- Kallis korkotaso
- Asiakaspalveluun soittaminen maksaa 2€/min (pois lukien jonotus)
Asiakaspalvelu
Saldon toiminnassa korostuu nopeus sekä saatavuus, ja tämä heijastuu vahvasti myös sen asiakaspalveluun. Asiakastuki on tavoitettavissa kaikkina viikonpäivinä kolmella eri kanavalla: chatissä, puhelimitse sekä sähköpostilla. Aukioloajat ovat poikkeuksellisen pitkät, ja arkisin apua voi saada jopa iltayhdeksään asti.
Nopeiten apua saa chatissä, joka löytyy hakulomakkeen oikeasta yläkulmasta. Tätä Saldo-arvostelua kirjoittaessa chat vastaa kysymyksiin jo vain alle minuutissa, ja vastaukset laatii välittömästi oikea ihmispalvelija – ei robotti. Saatava tuki on näin ollen yksilöllistä ja vastaa nopeasti kaikkiin kysymyksiin, mitä lainoista asiakkaalla saattaa olla.
Toinen nopea kanava avunsaantiin on soittaminen, josta veloitetaan 2,00 €/min + pvm/mpm -hintaa. Jonotuksesta kuitenkin veloitetaan vain tavallinen liittymähinta, eikä mahdollinen ruuhka jää näin asiakkaan maksettavaksi. Yleensä puheluihin vastataan muutamassa minuutissa myös varhaisillan ruuhka-aikoina.
Kiireettömissä asioissa tukea voi saada myös sähköpostilla. Yleensä viesteihin vastataan parin tunnin sisällä, mutta aina viimeistään seuraavan vuorokauden aikana. Saldo-kokemuksia lukiessa korostuu käsitys siitä, että asiakaspalvelu on kanavasta riippumatta osaavaa ja yksilöllistä.
Sivuston merkittävänä etuna on lisäksi se, että useimpien asioiden hallinnointi on tehdy mahdolliseksi myös ilman asiakastuen apua. MySaldo-palvelun kautta asiakas voi omatoimisesti esimerkiksi tarkistaa jäljellä olevan lainan, tehdä maksut reaaliajassa tai muuttaa laskun eräpäivää.
Yrityksen tiedot
Yritys | Saldo Finance Oyj |
Osoite | Juhana Herttuan Puistokatu 3, 20200 Turku (ei käyntiä) |
Sähköpostiosoite | asiakaspalvelu@saldo.com |
Puhelinnumero | 06000 55000 |
Asiakaspalvelun aukioloajat
Maanantai | 07:00 – 21:00 |
Tiistai | 07:00 – 21:00 |
Keskiviikko | 07:00 – 21:00 |
Torstai | 07:00 – 21:00 |
Perjantai | 07:00 – 21:00 |
Lauantai | 10:00 – 18:00 |
Sunnuntai | 10:00 – 18:00 |
Hinta
Korkotasoltaan Saldo edustaa netissä lainaa tarjoavien rahoituslaitosten keski- tai ylätasoa. Korkeimmillaan Saldo Lainan sekä Limiitin todellinen vuosikorko on lähes 30%, kun taas yleensä vakuudettomalle lainalle hyvänä korkona pidetään 10-12% korkoa. Erilaiset sivukulut kuitenkin ovat varsin pieniä, ja ne listataan nettisivuilla avoimesti.
Saldon lainoissa huomiota kannattaa kiinnittää etenkin kuukausierien suuruuteen. Asiakkaille ehdotetut maksuerät ovat huomattavasti muita markkinoita pienempiä, mikä puolestaan pidentää maksuaikaa. Kun korkoa kertyy pidemmältä ajalta, nostaa tämä myös luoton kokonaiskustannuksia. Negatiivisia Saldo-kokemuksia näyttäisi yhdistävän kokemus siitä, ettei korkokulujen kasvua pitkällä ajalla ole kerrottu asiakkaille riittävän selkeästi.
MySaldo-palvelussa lainaa voi halutessaan lyhentää tavallista suuremman erän ilman erillisen ilmoituksen tekoa. Tällöin lainaa jää maksettavaksi vähemmän, ja tämä puolestaan karsii korkoa kerryttäviä kuukausia. Saldon laina on siis joustavuutensa myötä mahdollista muovata varsin edulliseksi, vaikka se ei tavalliselta vuosikoroltaan olekaan markkinoiden halvimmasta päästä
Lainan haun vaatimukset
- Vähintään 18 vuoden ikä
- Vakituinen osoite Suomessa
- Säännölliset kuukausitulot (myös eläke)
- Ei maksuhäiriömerkintöjä
Käyttäjäkokemus
Saldon lainojen haku tapahtuu sen nykyaikaisten nettisivujen kautta. Nämä poikkeavat useimmista muista lainasivuista asettelultaan, sillä selkeän yläpalkin sijaan sisällöt on klikattava auki oikeasta yläkulmasta, sivun keskeltä sekä alhaalta löytyvistä painikkeista.
Tietokoneen selainversiossa silmään pistää myös eräänlainen väljäys. Kuvituskuvat ovat suuria ja väljää tilaa on tekstien ympärillä paljon, mikä osaltaan saattaa hankaloittaa vierailijan kaipaamien sisältöjen löytämistä. Saldo-kokemuksia lukiessa vaikuttaisikin siltä, että etenkin moni ikääntynyt käyttäjä kokee verkkosivujen käytön hankalaksi.
Sivustonäkymä on mobiilikäytössä tavallista tiiviimpi, ja siksi puhelimella selailu voi olla monelle käyttökokemukseltaan helpompaa. Sisällöt ovat mobiilissa samat ja latautuvat yhtä nopeasti kuin tietokoneellakin, eli palvelun tarjoamat pikavipit voi verrata ja hakea heti myös älypuhelimella.
Kun sivustolta lopulta löytää etsimänsä lainatyypin välilehden, löytää siltä kaikki tarvitut tiedot luottoon liittyen. Luoton käyttötarkoitukset, ominaisuudet, hinnastot sekä usein kysytyt kysymykset listataan kaikki kullakin välilehdellä selkeästi. Lainaa hakemaan taas pääsee näkymän oikeasta yläosasta löytyvällä lainalaskurilla, jossa lainasummaa säätämällä asiakkaalle annetaan ensiarvio kuukausierän suuruudesta.
Saldon merkittävä myyntivaltti on MySaldo-palvelu. Siellä asiakkaan nähtävissä ovat aina kaikki lainan tiedot, tulevat maksuerät sekä mahdolliset lisätoiminnot, kuten eräpäivän siirto. Useimpien asioiden hallinnointi onnistuu MySaldossa suoraan omin voimin ilman erillistä neuvoa, mikä kohentaa myös luoton saannin jälkeistä kokemusta huomattavasti.
Käsittelyaika
Useimpia verkon Saldo-kokemuksia yhdistää tyytyväisyys palvelun toimintanopeuteen, ja tämän syy on palvelun toiminnassa ilmeinen. Saldolla on oma, automatisoitu prosessointijärjestelmänsä, jonka ansiosta lainapäätöksen saa aina heti hakemuksen jälkeen – jopa vuorokauden ajasta riippumatta.
Myös muut luottoasiat ovat sivustolla muuta alaa huomattavasti nopeampia. Sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen rahat siirretään useimpien pankkien tileille 1-2 päivän sisällä. Limiittiasiakkaille saatavilla on myös erillinen Pikasiirto-palvelu, jolla rahat saa reaaliajassa tilille aina tarpeen tullen.
Asiakastuen pitkien palveluaikojen sekä tehokkaiden kanavien ansiosta Saldossa nopeaa on myös neuvon saanti. Kaikista nopeiten vastauksen mieltä askarruttaviin kysymyksiin saa chatissä, joka löytyy hakulomakkeen oikeasta yläkulmasta. Yleensä luottoa koskevat toiminnot saa kuitenkin toteutettua omatoimisesti MySaldossa, mikä nopeuttaa asioiden käsittelyä enstisestään.
Lisäedut
Saldon keskeisenä myyntivalttina on laaja lisäpalvelujen ja -toimintojen kirjo, joilla asiakas voi halutessaan helpottaa lainanmaksua. Niiden ytimessä on MySaldo, jossa lainaa ottanut pystyy omatoimisesti ottamaan eri toimintoja käyttöön sekä esimerkiksi suorittamaan laskujen maksut reaaliajassa.
Kaikkein eniten lisäetuja on saatavilla rahoituslaitoksen tarjoamaa joustoluottoa eli limiittiä ottaneille. Maksu- ja lyhennysvapaat kuukaudet, kuukausierän puolitus 3 kuukaudeksi sekä eräpäivän muutos ovat kukin asiakkaan käytössä vain muutaman euron lisämaksusta. Saldo Lainalle lisäominaisuuksia ei ole samoissa määrin, mutta myös sitä hallinnoidaan MySaldossa.
Kummallekin lainatyypille on saatavana palvelun oma vakuutus Saldo Turva, jolla maksuerien suorituksen voi vakuuttaa muutaman euron kuukausihintaan sen varalta, että tämä jostakin pakottavasta syystä estyisi. Sen avulla luoton maksusta ei tarvitse stressata esimerkiksi työttömyyden tai sairastumisen ilmetessä.
Varsinaisia asiakasbonuksia tai ilmaista korotonta maksuaikaa palvelu ei ainakaan tämän Saldo-arvostelun kirjoittamishetkellä mainosta. Lisäpalvelut kuitenkin tuovat sen lainoihin muita markkinoita suurempaa joustoa sekä ratkaisevat yleisimmät lainanottoa koskevat huolenaiheet.
Saldo: Yhteenveto
Saldo on yksi Suomen pitkäikäisimmistä sekä suurimmista rahoituslaitoksista. Vuosikymmenen kattavan toimintansa aikana se on ehtinyt palvella jo yli 500 000 asiakasta, tarjoten rahoituspalveluja nykyisin myös Ruotsissa sekä Liettuassa asuville asiakkaille.
Palvelun erityisiä vahvuuksia muihin pikalainaa tarjoaviin lainasivuihin nähden ovat joustavuus sekä asiakaspalvelun taso. Erilaisilla lisäpalveluilla lainanmaksu mukautuu joustavammin henkilökohtaisen talouden muutoksiin, ja näiden käyttöönotto onnistuu omatoimisesti MySaldossa. Itsepalvelua täydentää myös poikkeuksellisen laadukas ja nopea asiakastuki, joka on tavoitettavissa kaikkina viikonpäivinä.
Muihin alan toimijoihin verrattuna parantamisen varaa kuitenkin olisi etenkin lainojen korkotasossa. Sekä Limiitin että Saldo Lainan korot ovat suositeltua korkeampia, ja kokonaiskuluja kertyy enemmän myös pitkien laina-aikojen myötä. Jos lainoissaan sittenkin kaipaa ennen kaikkea joustoa, nopeutta ja tasokasta tukea, on Saldo kaikin puolin oiva vaihtoehto.
Asiakkaiden arvostelut Trustpilotissa
Katso uusimmat saatavilla olevat Trustpilot-arvostelut: SaldoLaina
Hakkerin ohjaaman lainan rikollinen…
Hakkerin ohjaaman lainan rikollinen järjestäminen mitenkään asiakkaan maksukykyä tarkistamatta on aivan slaavilaiseen tapaan mistään velvoitteista välittämättä. Tällainen minkäänlaiseeen rehellisyyteen ja vastuullisuuteen perustumatta on suorastaan RIKOLLISTA. Jos ikinä saaatte minkäänlaista lainatarjousta, älkää ihmeessä ottako ko. pankista minkäänlaista lainaa!!
SURKEIN lainapalvelu ikinä
En ole IKINÄ käyttänyt näin surkeaa lainapalvelua! Olen maksanut laskut ajallaan yli viikon ennen eräpäivää oikealla summalla, ja joka kerta se kyllä aluksi kirjaantuu nettipalveluun maksetuksi. Viidennen kerran nyt maksun jälkeen kummasti ilmestyy muutama euro maksamatonta saldoa. Asiakaspalvelun vastausta saa odottaa yli viikon, aina ei vastata ollenkaan ja jotain aivan turhaa diibadaabaa selitetään ja kerrotaan, että se pari euroa pitää nyt vaan maksaa. Kyllähän sitä bisnestä voi tehdä ottamalla ylimääräistä sadoilta asiakkailta. Summa kun on niin pieni, ettei kukaan soita aspaan, koska puhelu maksaa enemmän kuin hyvitys, ja maileihin ei vastata. helpommalla pääsee kun maksaa sen euron. Tämä sama kun tehdään joka kk satojen asiakkaiden kanssa niin hyvin tulee ylimääräistä rahaa. VÄLTTÄKÄÄ tätä paskapalvelua
Asioiden helppous.
Asioiden helppous.